18.12.06

ونبتدي منين الحكاية؟!



يا ترى ابدأ الحكاية من ساعة ما خلصت من الكلية.. واللا من ساعة ما اشتغلت لأول مرة في حياتي.. واللا من ساعة ما سيبت الشغل.. واللا من ساعة ما اشتغلت تاني.. واللا من ساعة ما ماما ولدتني وطلعت للدنيا دي ؟! :)
ما فيش داعي ابدأ من ساعة ما ماما ولدتني عشان الموضوع هايبقي فوق قدرة اي حد على الاحتمال.. طيب انا مش هافكر ابدأ منين وانتوا وحظكم ..

الكلية..
يا سلام اتغيرت فيها شخصيتي جدا بقيت شخصية اجتماعية جدا لدرجة ان بقي ليا أصحاب كتير بالرغم اني للحظة دي اي حد مايعرفنيش يقول عليا هادية جدا جدا..! وهي دي الشيزوفرنيا يا ولاد.. ما علينا عرفت ناس كتير وكان دايما عندي الاستعداد اني اتعلم من الناس ومن النظام التعليمي... آسفة أصلي كنت فاكرة ان الكلية فيها نظام تعليمي! دخلت اعدادي هندسة وكلي حماس لأني كنت صاحبة الاختيار بالرغم من اني كنت بافكر جديا اني ادخل تجارة بس ماعرفش سبحان الله لاقيت الدنيا بتتوجه ناحية الكلية العجيبة دي.. قدر وانا راضية تماما ان ده كان الانسب لي.. اعدادي كانت سنة جميلة جدا بالرغم من معظم الناس كانت بتكرهها –بقولكم شيزوفرنيا!- لاقيت نفسي في الانتشار بين المواد والمذاكرة مع مجموعة أصحاب أنا وصديقة ليا كنا بنختارهم عشان كنا عايزيين نبقي مميزين.. ومرت سنة اعدادي وناس كملت وناس مشيت وكل أصحابي قرروا يدخلوا قسم مدني وانا ماعرفش ايه اللي خلاني اقرر ادخل قسم عمارة حسيت اني ممكن اوصل لحاجة من القسم ده يمكن عشان ميولي فنية شوية وهو كان القسم الاقرب –المفروض- من الاتجاه ده..

طيب..

سيبت الصحبة وسيبت معاها حاجات كتير هافضل افتكرها طول حياتي.. وقولت هاناضل بقي وكانت أولى عمارة اتصدمت من كل حاجة في حياتي في السنة دي! كانت سنة غريبة واكتشفت ان الناس كمان غريبة مش عارفة ليه بيفكروا بالطريقة دي؟ تحس عندهم الدنيا ملخبطة شوية يعني مثلا مش عارفين يتعاملوا مع بعض يمكن عايزين يساعدوا بعض بس الله اعلم ساعات كنت باحس ان المساعدات دي مش بنية خالصة والله أعلم! المهم السنة خلصت شيلت مادة وكويس أوي انها جات على أد كده تانية وتالتة تقريبا كانوا زي بعض تحس انك بتجري بتجري وفجأة تبص وراك ما تلاقيش حد وده طبعا معناه انك في الآخر ! الناس الكويسيين من الدكاترة أصبحوا قلة مندسة والأغلب يغلب عليه طبع الاستغلال والاستفزاز..

نيجي بقي للسنة الكبري الأخيرة كنت مكتئبة لأني حسيت اني راح من عمري سنين مش عارفة في ايه ولا طلعت منهم بإيه ..
أكتر حاجة كانت بتضايقني اني كنت بابقى كل اللي عايزاه اني أعرف الطريق وانا بعد كده امشي فيه بس الظاهر ان حتى دي كانت صعبة تحس الناس كانت بتهبش أي حاجة وبتهتش برضه أي حاجة والموضوع بقى شوية حاجات محفوظة وخلاص...

الانترنت..
بدأت علاقتي بالاختراع العجيب ده وانا في ثالثة ثانوي تقريبا وبدأت أدوس وعرفت حاجات كتير ومن ضمنها الاختراع المتمدين اللي اسمه الشات بتقول فيه اللي انت عايز تقولوه من غير ما تحس انك محرج أو خايف..
المهم كان تعاملي في الشات ده مع أصحابي اللي أعرفهم أصلا وساعات نادرة كنت باضيف ناس ماعرفهمش خالص لما كنت أحس ان دماغهم نظيفة وطبعا انتوا فاهميني..

في أولى عمارة لاقيت حد عايز يضيفني على المسينجر والملفت في الموضوع ان الايميل بتاعه كان بيبدأ بالكلمة التي طالما ارتبطت بيا (اركي) ودي يا جماعة اختصار (اركيتكت) اللي هوا شغلانتي قلت والله خير ده شكله يمكن يكون حد اعرفوا ولو معرفوش اعتقد انها هاتبقى فرصة كويسة انك تعرف حد في مجالك لذلك كان القرار اني اتعرف على الشخصية وانا طول عمري اقول على نفسي ان عندي بعد نظر في قراراتي (:

Arch_G
في خلال سنين الكلية من أولى لرابعة كان تعاملي معاه خفيف خفيييف ان ماكنش نادر معظم الوقت تجمعات مع مجموعتي عشان ابحاث وبتاع فامكنتش فاضية اتعلم او ادخل على النت اصلا او اعمل اي حاجة في حياتي..
لغاية ما كان اخر الترم الأول من رابعة عمارة وكان المفروض اني هاسلم مشروع –دي حاجة ملهاش دعوة بمشروع التخرج- في مادة بجد كنت باكرهها كره العمي مع ان كل الناس كانت بتقول انها اساسية في شغلي بس للأسف الدكاترة اللي كانوا مسئولين عنها ما كانوش فاهمين ان هما المفروض ينوروا بداية الطريق عشان الناس الغلابة اللي زي حلاتي تعرف تمشي فيه لأن مش كل الناس بتعرف تستلف كشاف فلورسنت تنور بيه الطريق!
كان القرار الخطير يا ادور على حد استلف منه كشاف انا كمان واقلب يا اتعلم مع نفسي ومش مهم المشروع وطبعا لأن اللي فيه طبع استحالة يغيره قررت اني ادور بنفسي واتعلم زي ما اتعلم ومش مهم المشروع! انا من امتي وانا باعمل زي الناس؟!
بصراحة في الفترة دي كنت بدأت مراحل نزع الروح الأخيرة قبل خروج روحي من هذه الكلية فا مكنتش متحمسة أوي فكان الموضوع بالنسبة ليا زي ما تقولوا كده تعليم حر, روقان بال, لا مبالاة, إهمال .. سموه زي مانتوا عايزين فكنت بدخل على النت كتير وفي تلك الفترة "جدو" بقى عرفني على خطيبته والاتنين بصراحة ما اتأخروش عليا في اي حاجة طلبتها منهم لدرجة اني استغربت ان لسه في ناس كده! يعني خطيبته كانت في اخر سنة برضه زي حالاتي فا كانت مشغولة لشوشتها ونظرا لتفرغ جدو –مش تفرغ اوي يعني كان دايما بيبقي وراه شغل وبلاوي متلتلة- بس برضه عمره الصراحة ما اتأخر عن حاجة طلبتها منه لدرجة اني رحتله الشركة اللي بيشتغل فيها عشان سلفني كمية كتالوجات رائعة فهمت منها حاجات كتير وكنت فرحانة اني باعرف حاجة جديدة ويتحرق المشروع بقي (:

الشركة
بيشتغلوا في نظام جديد حديث من الأرضيات الخشبية حاجة كده من غير رمل وخشب من تحت والقصص اللي الناس تعرفها غير نظم جديدة للاستخدام على أسطح المراكب وممكن كمان يتعمل منها أرضيات حمامات –كان لازم شوية الدعاية دول ;) – المهم أصل الموضوع في الاسكندرية ولسه فيه فرع جديد هنا في القاهرة بقاله سنة وجدو هو المدير بتاعه وبعديه في مهندسة شاطرة بقالها فترة وبرضه من اسكندرية كلهم أسرة مع بعضيهم (: المهم اقترح عليا اني انضم ليهم في الشركة وبصراحة حسيت انها فرصة كويسة خاصة اني عارفة ان الناس دول عمرهم ما هايبخلوا عليا بأي معلومات وهيساعدوني عشان ابقي احسن.. وانا الناس بالنسبة لي عامل مش حيوي ده أساسي..

خلصت الكلية
صحيح مقبول ومقبول –تراكمي ومشروع- بس ربنا يجعلنا دايما من المقبولين (: ده مبدئي في الحياة ومش عايزة اقولكم السعادة اني خلصت وخلصت –بكسر الخاء- ..
Arch قالي ها هاتنزلي الشغل امتى .. كنت متحمسة وقولتلوا من نصف اغسطس يعني يادوب رجعت من المصيف –راجع البوست بتاع اوعي السريع عشان تعرف المصيف انتهي ازاي- واستريحت كام يوم كده وبدأت حياتي المستقلة!

أول يوم في أول شغل في حياتي.. 15-8-2006
يوم جديد وشمسا مشرقة.. طبعا الحماس ايه جبار مسيطر عليا.. النهاردة أول يوم شغل.. يا سلام تقريبا أنا أول بنت تشتغل من دفعتي, الباقيين لسه, ربنا يكرمهم.. قمت من النوم بدري على غير عادتي وتأنقت بأه –أو هكذا تصورت- المهم نزلت أخدت المكيف الحمد لله وصلت في ساعة ونصف وكنت تقريبا في ميعادي هناك..
دخلت متحمسة لأول جزء من شغلي اللي كنت عارفة انه هايبقى تعليمي شوية –نظري- اخدت كتالوج كده في طرق تركيب وبتاع شوية وجه عم محمد قعد يقرا الجورنال قدامي قلت عادي مش مشكلة شوية ونزل الجورنال وسند على دراعه كده وبعدين نااااااااام!
لااااااااء اجمدي يا هبه الظروف مناسبة اه بس ده مش وقت نوم.. مش عايزة اقول الموضوع كان قد ايه قاتل –مقاومة النوم- في ظروف التكييف وشوية ملل تسربوا ليا بعد فترة قراءة طويلة وعدم وجود اي حركة خالص وعم محمد ! بعد شوية عم محمد قام الحمد لله فطلبت منه كوباية شاي انقاذا لباقي اليوم وبعدين سألت مديري جدو في شوية حاجات كده وخلص اليوم.. كنت في بيتنا الساعة 7:30 ...

ودلوقتي خلص الجزء الأول من البوست الجبار (:
تابعونا
الجزء القادم قريبا
اليوميات الخشبية في أول شغلانة ليا
(:

17 comments:

Geddo Iskandar said...

awel comment - "besm ellah, naftate7 el comments " :D

tab3an ysa7 eny a comment 3ala el post kolo 3ala ba3do - part one 3amel zay maykon introduction (u went through more than 5 years in less than 5 mins!) - bas ana 7abeb akon awel 7ad y comment :D
.
.
.
mosh 3aref ya hoby ... lieh 7asek mashya keda ... fien el plan ya set hanem !

sorry bas tegara tb2a handasa (no reason)
2e3dady we ba3dien 3emara (no reason)
architecture to wood working (no reason) - aw hakaza fahamt men el maktob

may be u need a plan to stick to - w akeed mosh 7ate3rafy to stick to (normal human being) fa te3mly slight deviation - then a major one w hakaza :)

swaying with the waves latef 2awy - bas after a while ... would u be able to continue endless - just like that ;)

Anonymous said...

walahi e7na wade7 enena kolena benrod 3ala ba3d w ba2ait el nas zaha2et!!!
w ba3den ya 3am geddo matseeb el bent f 7alha!! wala asaia7lak ba2a?? ya3ni ana a3raf wa7ed makansh fedma'3o mawdoo3 el 3emara da '7ales w ba3den ahi meshiet ma3ah. W ba3den eshta'3al sho'3lana keda men betoo3 el garafatat w ba3den zehe2 w ba3den eshta'3al f mawdoo3 el ardeiat da eli makansh 3al'7ater wala 3ala el neia, wahi bardo mashia ma3ah!! seeb el bent tedoos keda w tgarab w ba3d shwaia yemken teseeb el sho'3lana eli heia fiha di w teshta'3al sa7afeia!!:) ana aslan mesh fahma heia ezai mesta7mela el boss beta3ha da??
Akeed el mawdoo3 7aie7law fel 7alakat el gaia!! mesh keda ya hoby?:)
loooooooooool w law 3aiza te'3aiari masarek '7ales w teshta'3ali doctora ana ma3andeash mane3, momken atbanaki:D
Rabena yewafa2ek isa.
2b continued;)

Anonymous said...

klaket tani mara,
w a7eb ahdi o'3neiet gabbar l baba w mama w hager fel ma3adi w a7mad f madenet nasr:D

hurricane_x said...

I like the narrating method....entertaining :)

Anonymous said...

loooooool
7elwa w mal3oba kaman:)
Mesh ba2olek ben'3ani 3ala ba3d:)

Elsede3' said...

laaaa2
handasa bardo la2..
howa fe 7ad hena mesh men handasa 3'eer epitaph we maat??
ma3aleena, swaying with the waves is the best..
ana kont 3ayz fenoon gamila, we fag2a ab2eet fe handasa 3shan elnasaye7 elhayla elly elkol ta7afny beeha...
kont 3ayz a7'osh 3emara bas yadoob, magmoo3y fara2 be 140 darag..2anta7er??
kan nefsy elsanadi ab2a fe a7'er sana bas se2et..ah yana
we e7keely 7abba 3an mokawmet elnoom -elmosta7eela tab3an- fe zel wogood eltakyeef...kan leyya ayyam mageeda fe petrojet, a7'er mazhe2t kont ba7'od edgar allan poe 2a2rah ma3aya

frozen love said...

اهلا بالزميلة....مش تقولي طيب...هو مين في البلوجات مش هندسةعلى راي السدغ؟!!!...انا لو ربنا كرم هيبقى قدامي شهور وانضم ليومياتك..بس هتبقى خرسانية...اصلي رابعة مدني....والله كانك بتتكلمي عني في حاجات كتير...اصلا في الاجازة اللي فاتت كان يومي في الشغل ساعات بيبقى زي يومك بالضبط...بس صدقيني ده في الاول بعد كده العاصفة قادمة متقلقيش..وربنا معانا كلنا..وفي انتظار بقية اجزائك اللى ان شاء الله احلى كتير

كلمه said...

elmohadeseen 3la 2afa men yesheel :D

loooooooooool .... y3ni delw2ty lw 3adena kam wa7ed fe handsa 3amal comment : Geddo , Sede3` , Hurrican , Frozen Love , w ana :D

w da lsa 2awel 9 comments bas fehom 5 handsa ... da saba7 elfol y3ni lsa elte2eel hayeegy :D

ma 3lena da mesh mawdo3na 2sln :D
dayman ELSEDE3` ye2leb elcomments Forum ... :)

7war elPOST ELGABAR bada2 ma3 el2e5tbar elnafsy ya m3lm .... y3ni kolo etfa2as w kolo metsagel :D
beny w benek b2a sebek men sho3`lanet elhandsa de ... mesh gayba hamaha .... 2a7san 7aga tefta7elek 3eyada 2w te2agary saydalya :D

waitin el7ala elly gaya ... bs bsor3a 3shan mesh ba7eb eltashweek da :D

yuri said...

nice move :D having alot of un seeing meanings ...good job... takecare.

hOby said...

2olt ashoof a'7er el comments bas '7alas ba2a kefaya nerod 3al nas elly te3bet w sabet comments :)

geddo:
awel comment .. ummm mafseh da3y a3ala2 3la de ;)
msh mogarad e7sas ana fe3lan mashya KEDA ya geddo wizout a plan w heya de moshkelty till the moment!
7ekayet (no reason) de ana msh mowaf2ak 3aleha kol 7aga beyeb2a leha reasons bas momken el moshkela en kol reason lewa7do msh mrboot b '3ero...
i hope i won't b able 2 continue endless 'like that' .. 2ool ya rab!

sweet epi :
elzaher el wastah ba2et fe kol 7aga 7atta fel comments :D lool !
el moshkela fe3lan 3andy ya epi fel plan wel objective law setteled 3alehom yeb2a kol mashakly et7alet!=sigh= rabena y7alaha w yehdeny!
matez3alesh en geddo beyestelef sway :) actually w all do :D

Ola:
besara7a el boss beta3y hayefdal a7san boss momken ata3aml m3ah fe 7ayaty.. belnesba lel mara7el elly howa nafso bet2oly eno bardo marr beha fa ana badelo 7aq el rad 3al kalam da law 3ayez :D keda 3adany el 3eeb .. tasawary en 3omr ma kan nefsy ab2a doctora :) bas kan dayman nefsy akoon sa7afeia e'7tarty el mehna el sa7 :)

epi & Ola tany :
hasha'3lkom elly ento 3ayzono 7ader el3abo m3a ba3d behedoo2 bas :D

hurricane:
thnx ya fandem :)
glad it was light ..
w ed3ely a2dar atala3 el goz2 el tany soon :)

elsede'3:
swaying wiz the waves is not the best at all! it's paralyzing!
feels like am in coma that one u can feel wat's around yet u can't take any action.. hOpe GOD help everyone who's suffering from this
el handasa kabtaha tale3 fel awsat el bloggeraweya be shedda :D

frOzen lOve:
howa men na7yet el 3asefa fa fe3lan el ayam elly kanet ba3d keda kanet 3asefa 3al a'7er we fe kteer men el aw2at comic.. 3ashan keda ana '7adt el qrar eny aktebha w arafh 3an el bashr el mokta2eba.. bas lama a'7rog men 7alet el ekte2ab elly ana feha el awel :D

el me3alam Kelma:
lool.. ya de el nela 3al e'7tebar da matfakarnesh.. ana mafrosa meno awi! la2 w 3la ra2yak lagl 7aze el mehabeb kont awel comment w mezabata ba2a! ana nefsy afakar fe3lan fe sho'3lana tanya bas msh 3shan el mohandseen 3la afa men yesheel da lehom sho'3l w sho'3l 7elw kman.. bas yemken 3ashan ana a7eb akoon 7orra fe sho'3ly w mawa3edy w keda.. ed3e ba2a en el goz2 el gay yegy besor3a w isA ye3gebak :D

yuri:
thnx man 4 visiting my blOg.. i'll b visiting urs soon.. and u r welcome here anytime :)

Lasto-adri *Blue* said...

عقبالى كدة يااا رب لما اخلص واشتغل

hOby said...

lasto adri :
Amen ya Rab :)
w ashoofek fe a3la el marakez ;)
menawara el blog :)

Anonymous said...

well... how can i start ..... dont really feel like elaborating into matters that have been sensed by other comments here.....

definitely a very attractive well narrated story of a girl discovering that life can be a bit of a scramble ....

Timeline flow would be one of my favourite aspects in it .... very fast to get you into it.... so u got hooked.... now lets slow down.... flavoured technique i would say...

keep the good work up....

Testahliha

Bravo Bravo Bravo Bravo Bravo
7'amsa Bravo

hOby said...

begad it's an honor having a comment from u here :)
describing how u recieved the story made me feel i still can a have a future in wat i always wished!
=sigh=
finally
merci merci merci merci merci
'7amsa merci 3la el tashgee3 da :D

Archer.Basem said...

so nice diary !
عجبتني اوي : او هكذا تصورت
:)

Archer.Basem said...

bas zay ma geddo 2al : u should have a plan :)

hOby said...

za2er gedeed :)
ya mar7ab ya a'7 yehya :)
3agabetak aw hakaza tasawart :D mashy hazorak ana kman aho
bel nesba lel plan am trying rbena ysahel..